C1E – opetus voidaan myös antaa asiakkaan omilla ajoneuvoilla. Tämä on mahdollista silloin, kun oppilaalla on kyseisen luokan ajo-oikeus (C1 tai C-luokan ajokortti). Tällöin kyseisessä ajoneuvossa ei tarvitse olla polkimia. Tällöin opiskelija ajaa tutulla ajoneuvolla, sekä ajokorttikoulutuksen kustannukset muodostuvat ovat pienemmät.

C1E-kortti antaa ainoastaan oikeuden kuorma-auton ajamiseen yksityiskäytössä. Ammattiajo vaatii lisäksi erikseen hankittavan ammattikuljettajan ammattipätevyyden.

• kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg mutta enintään 7500 kg kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
  • C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg ja yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg. Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
  • Tutkintoon pääsyn edellytyksenä opetusmäärät 3 ajotuntia ja 3 teoriatuntia.
  • Pienempien kuorma-autojen ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettamiseen oikeuttavien C1- ja C1E-luokkien ajokortin ikäraja on 18 vuotta.

Hei!

Paina kerran laittaaksesi viestiä WhatsAppin kautta tai laita sähköpostia osoitteeseen: joel.solehmainen@gmail.com

× Ota yhteyttä